Sant eller falskt om turkar del 1

Stämmer det att turkar dricker mycket te?

Svar:
Jag kan såklart inte svara för alla, men generellt så stämmer det. Är man i Turkiet så märker man att de dricker te hela tiden. De gör teét i en speciell "dubbelkanna" eller çaydanlık som det heter på turkiska. I den ena ligger koncentrerat te och i den andra är det bara vatten, och man blandar dessa två i glaset. Sedan dricker de det i små glas och har ofta mycket socker i. Men det här som jag hört om att turkar dricker äppelte (elma çay) har jag aldrig sett. Den vanligaste teét som de dricker smakar som vanlig yellow label.
När vi är i Turkiet dricker vi det flera gånger varje dag, men här hemma dricker varken jag eller Ismail te speciellt ofta. Det är lite speciellt och hör till att dricka det i Turkiet och är mycket godare än här hemma.

 


Kommentarer
Postat av: Jessica - Sen ve Ben

Sv: Jag har ingen aning om vad som hänt :( Ska ringa upp om två timmar.. Om jag fattat rätt, hehe.

2011-02-03 @ 23:00:00
URL: http://imjessthemess.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Äppelteet är jättegott, det borde du smaka :)

Haha jag o Y dricker en jävla massa te här hemma också. Jag har alltid gjort det och han blev chockad när jag var där nere första gångerna hur mycket te jag drack :) Jag älskar te.



Jag var i fängelset för att intervjua en socionom som jobbar där :) Skolarbete helt enkelt!! Haha



Kram

2011-02-04 @ 08:02:30
URL: http://melvan.blogg.se/
Postat av: Anna

Håller med om att det smakar mycket godare att dricka te i Turkan än här hemma även om det är samma te! :P

2011-02-12 @ 22:55:59
URL: http://annisen2.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Ordet är ditt:

Trackback
RSS 2.0