Att lära sig ett nytt språk

Jag började lära mig mina första turkiska ord och meningar för ungefär fem år sedan. Jag jobbade på en restaurang där det bara jobbade turkar, och så jag. De babblade alltid en massa på turkiska vilket irriterade mig eftersom jag inte fattade vad de sa. Så jag sa åt dem att lära mig. Jag lärde mig en massa vanliga ord och meningar (t.ex. hej, hejdå, tack, siffror, hur mår du osv.) och en massa snuskiga ord också såklart som de lurade i mig betydde något annat, haha.

Sedan när jag träffade Alex ville jag ta upp det igen och lära mig att konversera mer. Han lärde mig ganska mycket och jag började plugga turkisk gramatik på Stockholms universitet. Det var hur roligt som helst när man insåg att man kunde prata lite och göra sig förstådd. Efter ett tag åkte vi till Turkiet för att hälsa på Alex familj som BARA kan prata turkiska. Där hade jag inget val utan var tvungen att försöka prata och det är ju då man lär sig mest. Visst var det lite läskigt i början och speciellt när inte Alex var i samma rum och kunde hjälpa till. Redan andra dagen var han tvungen att åka iväg med sin pappa och bror för att fixa ett växthus medan jag var själv med alla tjejerna och barnen hela dagen. Haha, jag kommer ihåg när jag vaknade den morgonen. Jag stog där i det rummet vi hade sovit i och vågade inte gå ut för att jag inte visste vad handduk hette på turkiska, och jag ville gå och duscha. Tror det var den dagen jag lärde mig mest på hela resan.

Sen dess har det bara flytit på. Alex turkiska kompisar här i Sverige tycker det är kul att jag kan endel och pratar ofta turkiska med mig. Alex och jag blandar ganska mycket här hemma. Låter säkert ganska roligt. Jag tycker det är praktiskt att kunna byta språk på t.ex. tunnelbanan när man inte vill att någon annan ska förstå osv.
Sedan har vi några turkiska tvkanaler vilket gör att man hör språket varje dag. Det är ganska roligt när man hör något som man tar in och sedan när man tänker tillbaka på det så vet man inte om det var på turkiska eller svenska som man hörde det, om ni fattar vad jag menar.

Jag försöker att plugga endel hemma också. Jag har alla nivåerna i Rosetta Stone Metoden där man lär sig prata, skriva och läsa via ett dataprogram. Ett tips jag har är att gå till biblioteket och låna självlärningsböcker eller barnböcker. Det brukar jag göra. Jag vet inte hur ni har det där ni bor, men här i Stockholm finns det ett väldigt brett utbud. Barnböcker eller serier är bra i och med att det finns mycket bilder, vilket gör det lättare att förstå handlingen. Ofta finns det svenska barnböcker som Pippi, Madicken eller Ronja Rövardotter som är översatta. Då kan man ju lite av handlingen sedan innan.

Men jag kan rekomendera er att försöka förstå hur gramatiken är uppbyggd vilket gör att mycket klarnar. Sedan måste man vara lite "hungrig" också. Ett helt språk är mycket att nöta in så man måste nog inse att det tar sin tid. Jag har massa kvar att lära, men jag känner mig ändå stolt över det jag kan.


Kommentarer
Postat av: Jessica - Sen ve Ben

Hahah ;)

Min kille kanske skulle behöva ta ut sin permis redan nästa månad p.g.a en sak och isf hade jag åkt och träffat honom ett par dagar.

Men nu är de ändrade planer..igen.. Haha. Han har fixar så han inte behöver ta ut den riktigt än.. Pjuuuh. För han har många månader kvar i armén, så bättre han tar ut den i sommar, så han kan umgås med mig i 3 veckor ist ;)



2011-01-16 @ 23:32:14
URL: http://imjessthemess.blogg.se/
Postat av: Lina (:

Du är så bra Malin! Jag saknar min idol och f.d granne ibland ;)

2011-01-17 @ 01:37:17
Postat av: Mikaela

Ja men precis det är ju det :)

2011-01-17 @ 09:51:36
URL: http://melvan.blogg.se/
Postat av: zandra

Å lite tips :)

vill också lära mig. tycker det är jätte svårt och i jkpg har vi ingen skola som kan lära ut turkiska.

Vad har du köpt det där datapogrammet?

2011-01-21 @ 22:31:29
URL: http://zandraorneling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Ordet är ditt:

Trackback
RSS 2.0