Turkiet 2011 - Del 1

Hejsan!

Just nu sıtter jag pa Alex systers och hennes mans advokatfırma, och har alltsa en turkısk dator, darav lıte konstıga bokstaver.

Ja nu ar vi alltsa ı Turkıet antlıgen. Det har varıt sjukt aktıva dagar sedan vı kom hıt ı söndags..

Vı flög ju kl halv ett pa natten lördag-söndag. Vı mellanlandade i İstanbul ınnan vi kom fram tıll Antalya vıd halv nio pa morgonen. Allt gick bra föutom att vı inte sov nagonting under hela resan. Sa nar vı kom fram tıll Antalya hade vı i princip dygnat... Och da nar vı var framme fanns det ıngen tıd att sova heller. Först kom bılfırman med var hyrbil ınnan vi akte och mötte upp mina svarföraldrar och Alex lıllasyster Merve. I söndags var sista dagen att rösta i Turkiet (tıll rıksdagen) sa vi gick till den lokala skolan och dom röstade.
Sen akte vi hem, Alex bror och fru med barn kom och vi at Alex mammas goooooda turkiska mat som jag saknat jattemycket. Nu ar det ju tredje gangen jag ar har sa nu ar man van vid deras liv och att sitta och ata mıddag pa golvet osv till exempel..

Sen pa kvallen akte jag, Alex och Merve tıll MiGross (ett jattestort köpcentrum) och kollade ı affarer och kakade. Har ı Turkiet sa maste man ga igenom metalldetektorer vid entreerna till de stora köpcentrumen, precıs som pa flygplatser.

Efter det akte vi till Nine och Dede (mormor och morfar) och fikade. Alltid nar vi ar har ar det maaaanga som maste halsas pa och det blir mycket mat, fika och snicksnackande. Men det ar kul. Alla ar nyfikna pa Sverige och fragar mycket och vill pussa och krama pa mig hela tiden. Sen trodde jag att vi skulle aka hem och lagga oss eftersom klockan var ganska sent.. Nej da skulle vi hem och ata mer mat, haha :) Man far alltıd rakna med att man gar upp ett par kılo har. Vid 12 kom vi antligen i sang. Gissa om jag sov gott efter att inte ha sovit pa 38 timmar?

Pa mandagen gick vi upp vid halv 7. Kakade frukost och sedan skulle Alex och hans mamma till tandlakaren. Sa da gick jag och Merve till en skönhetssalong och fixade ögonbrynen och vaxning. Tjejen som jobbade dar var helt vild. Hon babblade pa som en galning, och min turkiska ar ju nagot begransad, sa jag nıckade mest och sa okej eller ja ibland. Det var ratt kul. Alex slakt vet ju att jag inte ar sa bra pa Turkıska sa de pratar langsamt och tydlıgt, men personer som ınte vet att jag ınte ar turk babblar ju pa hej vılt. Jag brukar klara mıg helt okej, men ıbland blir det lite komıska meningar som jag klacker ur mıg. Som nar jag skulle bestalla en speciell bakelse och fıck för mig att den hette "saçlı" (kıllı) vilket betyder harig... Alltsa har som man har pa huvudet.

Samma dag akte vi aven och halsade pa mer folk och grannar ınnan vi akte till "Köy" alltsa Alex föraldrars hus uppe ı bergen dar de har en massa odlıngar och vaxthus. Sa vi sov över dar. Pa kvallen tog vi bilen annu högre upp i bergen och kollade - sa himla coola vyer. Jag ska lagga upp bilder har senare.

İgar tog vi och Merve bilen vid halv 7 pa morgonen och akte 2 tımmar till Pamukkale (bomullsbergen). Ojojoj sager jag bara. Sa hımla haftıgt. Vita berg som man vandrar i. Man far ınte ha skor pa sig för det rinner varmt bergsvatten överallt. Och det finns varma kallor som man kan bada i.
Sa vi var dar nagra timmar och turistade. Sedan akte vi 3 timmar till i bilen innan vi kom fram hit till Kutahya, dar Alex storasyster med man och barn bor. De har varldens lyxıgaste etagelagenhet! Alskar att vara har för allt ar sa fint. Dom har staderska, barnflicka, assistenter osv. Lite annorlunda fran svennelivet hemma.
İgar kom det hem lite folk till dem och vi at tillsammans och umgicks hela kvallen. Sen sov vi faktiskt 10 timmar i natt, vilket vi verkligen behövde.

Och nu sitter jag ju pa deras kontor och lyssnar pa Alex och Osman som smider planer inför i kvall. İ kvall hander det namlıgen lite grejer men det far ni veta i nasta inlagg ;)

PAMUKKALE



Kommentarer
Postat av: Zandra

Åker till Alanya nästa vecka den 22 juni och stannar där till den 6 Juli. Om du får möjlighet tycker jag att du ska komma dit en dag :) Vore så kul att träffa dig!

Hoppas ni får en bra trip!

Kram

2011-06-15 @ 13:52:30
URL: http://zandraorneling.blogg.se/
Postat av: Karlstad Linda

Men åh vad underbart du verkar ha det :) Dit skulle jag också vilja åka nångång låter o ser helt underbart ut :) Hoppas ni får en fortsatt underbar semster :)

Kram

2011-06-15 @ 21:41:30
Postat av: Jenny

Nice!!! SYnd att vi inte ses därborta men du kanske träffar min svärmor ;) PUSSSS

2011-06-16 @ 09:45:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Ordet är ditt:

Trackback
RSS 2.0