Ett oödmjukt inlägg

Frågan är om jag ska börja detta inlägg med någon kass bortförklaring till att jag inte bloggat på ett par dagar. Faktum är att det har varit fullt upp. Jag vet inte riktigt när jag hade en ledig dag senast.
Skola och jobb på vardagarna. Plugg, polare och träning på eftermiddagarna. Jobb och fest på helgerna. Och överallt där emellan tas tiden upp av min pojkvän och mamma. Haha japp, mamma tar också mycket plats i mitt liv hur märkligt den än låter. Vi pratar i telefon nästan varje dag. Ibland 5 gånger om dagen till och med. Hon är min livsguide.

I morgon har jag två tentor. En i Service Management (försäljning och förhandling) och en i Business english. Och för första gången i mitt liv har min strategi varit att nästan inte plugga någonting. 
Jag har alltid haft väldigt höga krav på mig själv när det kommer till skolan av någon konstig anledning. Jag har alltid haft lätt för mig i plugget. Men jag känner lixom aldrig den där glädjen om jag får ett bra betyg, snarare bara besvikelse om jag får ett dåligt. Skitdumt och låter jättekaxigt. Men det är ett faktum.

Sedan jag började på Frans Schartau förra året har jag fått högsta betyg på precis allt vi gjort. Allt ifrån minsta lilla delbedömningen till största fetaste ekonomitentan. Alla tentor, alla inlämningar, alla grupparbeten. Och jag kan helt ärligt säga att det är fasen inte speciellt lätta kurser vi har.
Men jag kan inte glädjas åt mina resultat. Och vet ni vad jag tror att det grundas i? Att man inte "FÅR" glädjas. Skulle jag skrika ut bland folk att "Men shit jag fick högsta betyg igen!!" så skulle folk kolla snett och tycka att jag var en skrytig idiot. Man måste alltid tänka på de som kanske är besvikna över sitt tentaresultat osv osv...

Samma sak när man kommer ut efter tentan så säger jag alltid "Ja, det kändes väl helt okej på tentan", trots att man innerst inne vet att man kickade ass.
Kanske är det så att det bara är jag som inbillar mig att folk skulle kolla snett, men grejen är att jag säkerligen också skulle gjort det om någon gjorde samma sak.

Men den här gången får bli som ett litet experiment. Jag vill se hur jag klarar av att göra en tenta jag inte pluggat en massa till (men jag har såklart varit med och varit aktiv på lektionerna) plus att jag vill se hur jag reagerar på resultatet, som förhoppningsvis inte påverkar mitt slutbetyg alltför mycket i det här fallet.

Så i morgondagen får helt enkelt bära eller brista. Och sedan får vi se hur kaxig jag är i morgon när jag går ut ifrån tentasalen.


Kommentarer
Postat av: Mikaela

Hoppas det gick bra för dig idag!! :)

2011-02-23 @ 15:26:17
URL: http://melvan.blogg.se/
Postat av: Malin Bergne

Nästa tenta tycker jag absolut att du ska skrika "Fan vad bra jag är!" i korridoren om du känner själv att du skrivit bra! (Gärna så det hörs in till dom som sitter kvar! ;-))Tror dock att det ligger mycket i som du skriver... Det är precis som att man inte får skryta om sig själv. Samtidigt så var det ju jätteroligt när vi på den första ledarskapslektionen fick höra vad bänkgrannen tyckte att man var bra på! Det sken ju om hela klassen när vi gick därifrån! :-) Nä! Mer positiv feedback i vardagen, både egen och av andra! :-) KRAM!

2011-02-23 @ 19:20:39
URL: http://bergne.wordpress.com/
Postat av: Malin Bergne

Eller som du sa på ledarskapslektionen, att vi går upp en och en och ställer oss längst fram så får resterande 25 säga positiva saker och vad man är bra på! :-)

Jag är är defenitivt på att skriva två positiva saker som man gjort under dagen! Är du? ;-)

2011-02-23 @ 22:29:58
URL: http://bergne.wordpress.com/
Postat av: Jessica

fel-good-book vid sängen där man skriver in tre bra saker man gjort eller är bra på, och en att komma ihåg att tänka på framåt ev att förbättra eller att göra ännu bättre eller att påminna någon annan om hur bra den personen var

en sån bok skulle vi alla ha



man ska vara uppmuntrande mot sig själv och sin omgivning. hur ofta kommenterar vi bra saker om våra vänner, eller vår chef för den delen.



beröm och uppskattning ska spridas

(konstruktiv kritik kan vara bra ibland oxå)



Go Girls!!!! Ni har bra tankar och är duktiga att skriva så vi vill läsa era bloggar!!!



2011-02-24 @ 07:24:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Ordet är ditt:

Trackback
RSS 2.0