Hur funkar det att vara ihop med en kille från Turkiet?

Det är många som tycker att jag borde skriva om hur det är att vara tillsammans med en kille från Turkiet. Så absolut kan jag göra det.

Min kille, Ismail, är född och uppvuxen i Antalya i Turkiet och kom till Sverige för fyra år sedan. Vi har varit ihop i snart två år och än sålänge har vi inte mött på speciellt många problem tack vare kulturkrocken, för det är faktiskt en kulturkrock. Trots att ingen av oss är speciellt religiös så är ändå Ismail muslim och jag kristen. Alla människor är olika men jag och Ismail har olikheter i form av arv, traditioner och kultur. Dessa saker är såklart avgörande för hur man vill leva och är viktigt att man är överens och har en dialog om.

Den största skillnaden som jag märker av är att han inte äter fläskkött. Alltså köper vi nästan aldrig hem det hit till hemmet. Visst kan jag få sug efter falukorv ibland men då får man göra korvstroganoff på nötkorv, kycklingkorv eller kalkonkorv istället. Det mesta går att ersätta och det spelar ingen större roll för mig. Det jag tycker är tråkigt är att nötkött är så dyrt i jämnförelse med fläskkött.

Ismail har lärt sig svenska jättebra på dessa åren och jag har också lärt mig och även läst turkiska på universitetet. Så här hemma blandar vi de båda språken när vi pratar. Hela hans familj bor kvar i Turkiet så det känns viktigt för mig att även kunna komunicera med dem.

Många har fördomar om muslimer på många sätt och vis och drar gärna alla över samma kant. Bara för att vissa sticker ut och är extrema betyder det inte att alla muslimer i hela världen gör på samma sätt.

Ismail dricker både alkohol och kan spela om pengar och är som "vilken kille som helst" i mina ögon. Han skulle aldrig säga åt mig att vara hemmafru eller klä mig annorlunda. Han har ju valt att vara tillsammans med en svensk tjej och vet vad det innebär.

Fortstättning följer!


Kommentarer
Postat av: maria

hehe visst är han go :) såg att du pluggat turkiska på universitet, var nånstans då ? :D själv har jag letat runt som en idiot eftersom jag vill utveckla min turkiska men jag hittar verkligen ingenstans :/ ha en bra dag :)

2011-01-12 @ 11:57:24
URL: http://marusschka.blogg.se/
Postat av: Zandra

Hej!

Va kul att du har hittat till min blogg.

Ja det känns som man har massa gemensamt när man läser en annan blogg som har turkisk kille.

Men har din kille bott här i 6 år? Då träffades ni här?

2011-01-12 @ 12:34:32
URL: http://zandraorneling.blogg.se/
Postat av: Emma

Kul att läsa det du skrivit! Man känner igen sig så mycket :)



Vi har faktiskt inte planerat det än. Vi ska testa på att vara i vardera land några månader först. Så får vi helt enkelt se vem som har jobb och liknande.

Jag hade gärna testat på att bo i Turkiet, och han säger att han gärna vill bo i Sverige. Så vi får se :P



När är du klar med dina studier?

Och så undrar jag samma som kommentaren över mig, träffades ni här i Sverige? Eller har ni varit tillsammans i 6 år?

2011-01-12 @ 16:10:13
URL: http://theemmaworld.blogg.se/
Postat av: Karl J

Du skriver "Han har ju valt att vara tillsammans med en svensk tjej och vet vad det innebär."

Komiskt hur du kan komma undan med det sett du väljer att leva. Tänk om han hade varit ihop med en turkisk tjej. Har han rätt att säga åt henne att vara hemmafru eller om hur hon ska klä sig?



Detta är helt enkelt rasistiskt mot svenska män och mot turkiska kvinnor och min politiska åsikt är att ingen av er någonsin borde få befinna er på svensk mark. Dom är så jävla omanliga och ändå accepterar du detta. Och alla svenska kvinnor som våldtagits av turkiska män. Känner du ingen skuld? alla svenska män som misshandlats och mördats? känner du ingen skuld? och dom kan aldrig vinna en fight mot en svensk man mot man utan kör 10 mot 1 och sparkar och hoppar på svenskens huvud

2012-06-30 @ 03:05:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Ordet är ditt:

Trackback
RSS 2.0